17 Nisan 2020 Cuma

EĞİTİM






KÖY ENSTİTÜLERİN KURULUŞUNUN 80. YILI

Burhan Bursalıoğlu


17  NİSAN  KÖY  ENSTİTÜLERİN KURULUŞ YILLARIDIR. BU GÜNLERDE ÇAĞDAŞ 

EĞİTİMİN ÖNDERLİĞİNİ YAPAN  KÖY ENSTİTÜLERİN  KURULDUĞU 17 NİSAN 1940 

TARİHİNİN YILDÖNÜMLERİNDE ÜLKEMİZDE ANMA VE KUTLAMALAR YAPILIR., % 7 

OLAN OKUMA-YAZMA ORANININ YÜKSELTİLEREK, DÜNYA EĞİTİM SEVİYESİNE 

GETİRİLMEK AMACIYLA KURULAN BU OKULLARIN TÜRKİYE'YE GETİRDİĞİ VE 

GETİREBİLECEĞİ FAYDALAR ANLATILIR. ZAMANSIZ, KARŞI GÜÇLERİN 

KIŞKIRTMALARI VE UYDURDUKLARI GERÇEK DIŞI İTHAMLARLA ETKİ ALTINDA 

KALAN TOPRAK AĞALARININ BASKISINA DAYANAMAYAN İKTİDAR , BÜYÜK 

HEVESLERLE AÇTIKLARI OKULLARI KENDİ OYLARI İLE KAPATMAK  

GAFLETİNE DÜŞTÜLER    

        KURULUŞUNUN 80. YILI OLAN BUGÜN SİZLERE   HERKESİN BİLDİĞİ  

AYRINTILARDAN BAHSETMEYECEĞİM. TOPLAYABİLDİĞİM , KÖY 

ENSTİTÜLÜLERİN FOTOĞRAF ALBÜMÜNDEN BAZI GÖRÜNTÜLER SUNACAĞİM.

 ARAMIZDA YAŞAYAN KÖY ENSTİTÜSÜ MEZUNU ÖĞRETMEN ARKADAŞLARA 

SAĞLIK  ESENLİKLER DİLERKEN, ARAMIZDAN AYRILANLARA ALLAHTAN 

RAHMET DİLİYORUM.

























4 Ocak 2020 Cumartesi

DÜNYADAKİ BOĞAZ VE KANALLAR.




DÜNYA'NIN  ÖNEMLİ  BOĞAZ  VE  KANALLARI


Burhan BURSALIOĞLU

Bu günlerde Ülkemizde tartışılan İstanbul Kanalı nedeniyle, Dünyada bulunan kanal vo boğazları araştırdım. Edindiğim bilgileri sizlerle de paylaşmayı uygun bulduğum için, bloğuma aktardım.

KANALLAR: İnsan gücüyle yapılmaktadırlar.


1 - Beyaz Deniz - Baltık Denizi Kanalı (Rusya): Beyaz Deniz - Baltık Kanalı bu iki denizi birbirine bağlayan kanal 1933´de açıldı. Suyolunun toplam uzunluğu 227 km´ dir. 2008 yılında kanaldan günde 10-15 bot geçmiş. En az derinliği 3,5 m olduğu için ekonomik üstünlüğü yoktur. Denizde giden gemiler için uygun değildir. Sadece nehir gemilerinden 600 tonluk tekneler için yapılmıştır. Denizde giden 2000-3000 dwt (Deadweight tons) gemiler için en az 4,5 - 6,0 m. derinlik gerekir.
BEYAZ DENİZ- BALTIK  DENİZİ KANALI

2. Rhine – Main -Tuna Kanalı (Almanya): 1992 yılında tamamlandı.  Kara Denizi, Rhine- Main ve Tuna nehirleri yolu ile Kuzey Denizi´ne bağlar. Yamuk şeklindeki en kesitin tabanda genişliği 31 m, su yüzeyinde ise 55 metredir. Bir denizden öteki denize kadar suyolunun üzerinde 50´den fazla baraj ve gemi yükseltme geçidi vardır. 2005 yılına göre kanaldan 6 milyon tondan fazla yük geçmiştir. Kanalda en çok Almanya ve Hollanda yükleri taşınmaktadır. Denizde giden gemilere uygun değildir.
RHİNE KANALI
3. Süveyş Kanalı (Mısır): 1859-1869 tarihleri Fransızlar tarafından inşa edilmiştir. Akdeniz´i Kızıldeniz´e bağlıyor. Avrupa ile Asya arasında denizyolu ile yük taşımada Afrika´yı dolaşmaya gerek kalmadan geçiş imkânı sağlıyor.  193,3 kilometre uzunluğundadır. Derinliği farklı bölgelerde 11 ile 24 metre arasındadır. Genişliği ise 205 metre ve derinliği 11-12 metredir. Su kesimi 10,36 metreden fazla olan gemiler kanaldan geçemiyor.  Maliyeti yaklaşık 7 milyar dolar. Mısır ekonomisine yıllık katkısı 4,8 milyar dolardır.

SÜVEYŞ KANALI

4. Volga-Don Kanalı (Rusya): Sovyetler Birliği döneminde inşaatına başlanmıştır. Ancak 1941 - 1945 yılları arasında savaştan dolayı durdurulmuştur. 1948 - 1952 yılları arasında tamamlanmış ve 1 Haziran 1952´de kullanılmaya başlanmıştır. Denizde giden gemiler kanaldan geçemez, ancak 500 tonluk gemiler geçebilir. Gemi geçitlerinin suyu Don Nehri´nden gelir.
VOLGA-DON KANALI
5. Kiel Kanalı (Almanya): 1895 yılında yapılmıştır. Savaş gemilerinin Danimarka´yı dolaşmadan geçiş yapabilmesi için tasarlanmıştı.  Yaklaşık 98 kilometre uzunluğundadır. Genişliği 103 metre, derinliği ise 11 metredir. Kanalın üzerinde 42 metre yükseklikte 7 köprü bulunmaktadır.

KİEL KANALI

6. Panama Kanalı (Panama): 77 km uzunluğundadır. Atlantik ile Pasifik Okyanusları´nı birbirine bağlıyor.  1904-1914 yılları arasında yapılmıştır. Yılda 15 bin dolayında gemi geçmektedir. İki okyanus arasındaki denizyolunu 10 bin kilometreden fazla kısaltmıştır.  En geniş olduğu nokta 36 metre, ancak çift yönlü gemi akışı olduğu bölgelerde çok daralıyor.  Maliyeti 15 milyar dolar dolayındadır. Panama ekonomisine yıllık gelir katkısı 1,8 milyar dolardır.
PANAMA KANALI
7. Tuna - Karadeniz Kanalı (Romanya): İlk defa 1830´larda düşünülmüş, ancak Nikola Çavuşesku, 1973 yılında yeni bir proje ile işe başlamıştır. 1984 yılında güney kolu tamamlanmıştır. Uzunluğu 64,4 km´dir. Genişliği 90 metre, derinliği 7 metredir. Yaklaşık 2 milyar dolara mal olmuş ve 50 yılda kendini amorti edeceği tahmin edilmişti. Fakat 2005 yılında yıllık geliri sadece 3 milyon dolar olmuştur.

TUNA- KARADENİZ KANALI

8. Korint Kanalı (Yunanistan):1881-1883 yılları arasında inşa edildi. Panama Kanalı´nı inşa eden Macar mühendisler tarafından tasarlandı, Yunan inşaat şirketleri inşa etti. Korint Körfezi ile Saranik körfezini birbirine bağlıyor. 6,3 kilometrelik uzunluğuyla diğer örneklerden çok daha kısadır. Gemiler yol mesafesini 700 kilometre kısaltıyor.  Kanalın genişliği 24, derinliği 8 metredir. Küçük en kesitinden dolayı modern okyanus gemilerinin geçişine uygun değildir. Yılda 11 bin gemi geçiyor. Yıllık işletme maliyeti 1 milyon dolardır.

KORİNT KANALI
BOĞAZLAR:  İki kara arasında kalan ve iki denizi birleştiren dar deniz parçalarına BOĞAZ denir. Tabiattaki oluşumlarla meydana gelmiştir.

* Istanbul Boğazı   Karadeniz – Marmara Denizi arası   Karadenize kıyısı olan ülkeler kullanmak zorundadır. Genel olarak kuzeydoğıu, güneybatı doğrultusunda uzanıp İstanmbul şehrini i,ki parçaya ayırır. İstanbul boğazı 4. jeolojik dönemde  oluşmuştur.
İSTANBUL BOĞAZI
* Çanakkale Boğazı   Marmara –  Ege  Karadenize kıyısı olan ülkeler kullanmak zorundadır. 3. jeolojik dönemde meydana gelen bir çöküntü sonucunda oluşmuştur. Uzunluğu 65 km.en geniş yeri 5.800 m., en dar yeri 1250 m. dir. 
ÇANAKKALE BOĞAZI
* CebeliTarık Boğazı   Akdeniz ile Atlas Okyanusunu birleştirir. Eski tarihlerde Cape adı ile anılan boğaz, daha sonra Arap ordu komutanı Tarık Bin ZEYİD adı ile anılmıştır. CEBEL Arapçada dağ anlamına gelmektedir. Cebelitarık, Tarık dağı anlamına  gelmektedir.
CEBALİTARIK BOĞAZI
* Bab-ül mendep boğazı   Kızıl denizi Umman denizine, ADEN KÖRFEZİNE bağlar. 32 km. uzunluğundadır. 
BAB -ÜL MENDEP
* Hürmüz boğazı   Iran Körfezini Umman Denizine  bağlar.
HÜRMÜZ BOĞAZI
* Messina boğazı   Tren Denizi- Yunan Denizi   Italyada Sicilya adasıyla Italya yarımadası arasındadır.
MESSİNA BOĞAZI
* Bering boğazı  Asyanın en doğu noktası ile, Amerikanın en batı noktası arasındaki boğazdır. Boğaz 92 km. genişliğinde, 40 - 50  m. derinliğindedir.
 Kuzeydeki  Chukchi denizi ile, güneydeki Bering denizini ( Büyük Okyanus) birbirine bağlamaktadır. Adını Danimarkalı,Rus asıllı, boğazı ilk geçen kaşifVitus Bering den almıştır. Buzul çağlarında oluştuğu tahmin ediliyor.
BERRİNG BOĞAZI
* Magellan (Macellan) Boğazı  Atlas Okyanusu- Büyük Okyanusa bağlar.   G.Amerikanın en güneyindedir.Ana kıta ile Tierra del fuego takımadalatrını ayırır. (Drake Boğazı biraz daha güneyde)
MACELLAN BOĞAZI
* Malakka boğazı   Sumatra adası ile Malakka yarımadası arasındadır. Endonezya-Malezya arasında 805 km. uzunluğundadır.
MALAKKA BOĞAZI
* Sonde Boğazı   Sumatra adası ile Cava Adası arasındadır. (Endonezya)
SONDE BOĞAZI
* Dover Boğazı   Manş Denizi  Kuzey denize bağlar. Ingiltere-Fransa arasındadır.(Manş Denizi boğaz gibidir.) Uzunluğu 185 km. en dar yeri 35 km.dir
DOVER BOĞAZI
* Lucon Boğazı: Tayvan, Luzon adası ve Filipinler arasında yer almaktadır.
LUCON  BOĞAZI
* Makkasar Boğazı: Endonezyadaki Sulawesi ve Borneo adalarının arasındaki boğazdır.
MAKKASAR BOĞAZI
 Tasmanya Boğazı: Avusturalya ile Tasmanya arasındaki boğazdır.


 TASMANYA BOĞAZI

           YUKARDA DA GÖRÜLDÜĞÜ GİBİ . DÜNYANIN HİÇBİR KANAL VE BOĞAZINDA

 İLKİ KITAYI VEYA İKİ DENİZİ BİŞRLEŞTİREN İKİ KANAL VE BOĞAZ 

BULUNMAMAKTADIR.

MİLLİ BAYRAMLARIMIZ

  CUMHURİYET Burhan Bursalıoğlu Bu gün Cumhuriyetimizin 99. Yıl dönümü. 99 yıl önce bugün, Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşla...